Mustikkametsäaika jatkuikin näin pitkään tai ainakaan tietokoneen äärellä en ole juuri ollut. Enkä myöskään
taiteen äärellä…
Olen silti miettinyt vanhojen teosteni lähtökohtia ja palannut menneeseen. Joskus on hyvä pohtia mitä on tehnyt ja miettiä olisiko siellä eväitä tulevaan.
Olen silti miettinyt vanhojen teosteni lähtökohtia ja palannut menneeseen. Joskus on hyvä pohtia mitä on tehnyt ja miettiä olisiko siellä eväitä tulevaan.
Eli mistä ne ideat, inspiraation ja lähtökohdan ainekset ovat syntyneet?
Vuonna 2002 olin Marokossa ja siellä seurailin miehiä, jotka
menivät moskeijaan rukoilemaan matot kainalossaan. Itse astangajoogailin
silloin paljon ja elämässäni oli joogamaton kantelua salille ja kotiin.
Lentokoneessa matkalla kotiin tiesin jo mitä seuraavaksi alan maalaamaan. Hain
kirjastosta kuvia itämaisista matoista, valitsin sieltä kauneimman maton ja
tein se mallina ja inspiraation lähteenä vesivärimaalauksen. Maton
keskuskuvioon maalasin asian tai tapahtuman mikä liittyi sillä hetkellä
elämääni. Näin syntyi joka kuukausi yksi rukousmattomaalaus kooltaan 66x88cm.
Aloitin projektin joulukuussa 2002 ja lopetin joulukuussa 2003, jokaiselle
kuulle syntyi yksi työ.
Keskuskuvio liittyy Portugalin lomamatkaan ja siellä oppaalta kuultuun tarinaan |
"Hallitsijoiden olemus" |
Nalle Huh sarja, tämä temperamaalaussarja, josta blogini
lähti liikkeelle, ansaitsee myös tulla mainituksi. Sarjan lähtökohtana oli
Työhuone Kylpylämme yhteisnäyttely Galleria Saskiassa 2011. Minulla oli siellä
temperamaalaussarja, joiden lähtökohtana olivat olleet ikoneissa olevat kuvat, joita olin
muokkaillut. Tekniikka oli myös sama mitä ikoneissa käytetään, munatemperamaalaus liitupohjalle. Sitä opiskelin Valamon luostarissa 2008. Yhteen työhön olin laittanut mukaan Nalle Puhin. Jostain
syystä se olikin työ, joka myytiin ja joka olisi myyty toisillekin, jos niitä
olisi ollut kaksi. Itsekin ihastuin siihen ajatukseen, että Nalle olisi mukana
matkallani vähän aikaa ja siitä lähti Nalle Huh sarja. Nimi muutettiin
tekijänoikeudellisista syistä ja siksi, että nallesta tuli vähän toisenlainen
nalle. Syksyllä 2011 tein ensimmäisen työn sarjaani, jossa Nalle Huh oli
hindulaisena jumaluutena. Olin lähdössä joulukuussa ensimmäisen kerran Äiti
Ammanin ashramiin Intiaan. Tammikuussa tultuani sieltä maalasin muitakin
hindulaisuuden jumaluuksia nallen kanssa ja sitten laajensin sitä muihin
uskontoihin. Lähtökohtana olivat siis kortit, kirjat, kuvat Tiibetistä,
Intiasta, Assisista, exän nallepehmolelu, äidin pyhäkouluvihko. Yhdeksän
maalausta maalasin ja sitten se prosessi loppui. Olikin jo vuosi 2014. Niin
pitkä aika, niin pitkä matka.
"Nalle Huh Durga jumalattarena" |
Työhuone Kylpylän kanssa meillä oli myös toinen näyttely,
johon pääsin osallistumaan vaikka työhuoneeni oli jo siirtynyt takaisin
kotiini. Italiassa, Braccianossa 2013, jonne menimme Venetsian Biennalen ja
Rooman kautta. Olin jo aloittanut sarjaa nimeltä ”Guruja ja tavallisia ihmisiä” ja
se tuli sinne siis vain osittain. Loppuun tämän sarjan tein seuraavana vuonna
Tampereen Taiteilijaseuran kesänäyttelyyn ”Taiteilija vailla nimeä”.
Työ liittyi papan vanhoihin valokuviin, joita hän oli saanut ystäviltään jne. Kuvien takapuolelle oli kirjoitettu nimiä ja lähes kaikki olivat tuntemattomia minulle. Ehkä ne olivat papan sotakavereita,
opiskelija - ja työkavereita, perhetuttuja. Näitä kuvia aloin muokkaamaan
maalatuilla vesiväripapereilla. Maalasin papereita, leikkasin ja liimasin.
Kivaa askartelua. Inspiraatiota hain itämaisten uskontojen jne. kuvastosta ja
tein erilaisia guruja humoristiseen tyyliin, mutta myös intuitiivisesti mitä
sattui tulemaan.
”Matkakertomus”installaatio (2015) alkoi Japanin matkasta tai
oikeastaan jo ennen sitä. Opetin kuvataidekoulussa yhdelle ryhmälle tekstiiliä
ja näytin heille miten ommellaan ompelukoneella. Tein mallikappaleeksi pienen tyynyn. Vein mallikappaleen
kotiin ja mietin miten sitä voisi kuvioida ilman kankaanpainovärejä ja
painamista. Kankaanpainotouhumme oli nimittäin yhtä katastrofia heidän
kanssaan, mutta siitä ei tämän enempää. Tussit olohuoneen pöydällä olivat juuri
käsille saatavina ja piirsin niillä tyynylle kimonopukuisen naisen, johon katsoin
mallia japanilaisen puupiirroksen kirjasta. Ja koiran, joka kosiskeli naista.
Tyynyyn ompelin vielä nauhan, millä sain sen ripustettua seinälle ja siinä oli
ensimmäinen työ vaikka sitä en vielä tiennyt. Japaninmatkan jälkeen ompelin samankokoisia
tyynyjä 19x19cm seitsemän kappaletta ja piirsin niihin tussilla Japani aiheita
ottaen mallia valokuvistani. Ja sinne piirsin seikkailemaan tietysti koiran.
Parin koiran kanssa elävä ihminen näkee koiria unissaankin.
Japanista virisi myös toinen prosessi, joka alkoi ennen
matkaa katselemalla japanilaisia puupiirroksia ja fiilistelemällä tunnelmia
niistä. Nämä työt lähtivät poikkeuksellisesti niin, että tein yhden työn kerrallaan.
Joskus tosin lipsuin jo seuraaviin töihin, mutta pyrin keskittymään vain yhteen.
Japanikoira sarjassa koirat saivat ihmisenkaltaisen roolin ja rooliasun. Yritin
ensiksi tehdä vain yhdenkokoisia töitä, pieniä neliönmuotoisia, mutta sekin muuttui matkan varrella. On hyvä luopua liian rajoittavista, itseluoduista
säännöistä siinä vaiheessa kun ne eivät enää toimi. Näissä kuvissa lähtökohtana
olivat siis kirjojen kuvat, joista lainailin tunnelmia, värejä, hahmoja ja
maisemia sekä käytin myös omaa valokuvamateriaaliani.
"Samurain oppilas" |
Jaahas, tästä tulikin tälläinen retrospektiivinen katsaus vanhoihin teoksiini ja lähtökohtien lisäksi tuli myös tekoprosessien kuvauksia. Olisihan siinä riittänyt juttua ja teoksia vielä pidempäänkin kirjoitukseen, mutta eiköhän tämä nyt riitä. Epäilen, että nämä prosessit ovat tien päässä ja uudet ovat tulosssa, mutta siitä pohdinnasta seuraavalla kerralla.
Loppukaneettina: On lähtökohtia, on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti