PikkuTii sai lahjaksi punaisen superpallon, jolla hän
tykkäsi pompotella eri tavoilla. Pupu ei ollut palloleikeissä mukana, koska se
oli pehmoleluille tyypillisellä tavalla kovin flegmaattinen joissain asioissa.
PikkuTii kilpaili usein itsensä kanssa kuinka monta kertaa sai pallon kiinni
ennen kuin se putosi ja karkasi. Joinain päivinä PikkuTii ei onnistunut kovin
hyvin ja silloin hän suuttui pallolle, joskus jopa puri viatonta, kovaa palloa.
"Senkin huono, typerä pallo!" PikkuTii kiukutteli. "Olet
syyllinen siihen, että tämä menee näin huonosti senkin pallopiru!".
PikkuTii oli oppinut lapsuuden vuorovaikutustaidoissa, että Aina Joku on syyllinen
ja syyllistä pitää etsiä. Oli vain kaksi vaihtoehtoa. Joko itse oli syyllinen
ja viha kääntyi itseä kohti tai sitten toinen oli syyllinen, jolloin vikoja
etsittiin toisesta.
PikkuTiin mielestä tämä oli selvä tapaus: "Pallo oli
syyllinen hänen epäonnistuneeseen suoritukseen." Kyllähän sitä kiukkuaan
johonkin piti purkaa ja syyllisiin ainakin! Tai niin PikkuTii oli oppinut
ajattelemaan ja tuntemaan.
KurjuusKoulussa puhuttiin tänään syyllisyydestä ja siitä,
mitä tarkoittaa kun sanotaan, että "maailma on mielemme peili".
Opettaja kertoo esimerkin.Eräällä opettajalla on kädessään omena ja kaksi oppilasta kävelee
häntä käytävällä vastaan. Toinen oppilas ajattelee, että "Hei, olen tehnyt
tehtäväni hyvin ja saan palkinnon opettajalta" ja toinen ajattelee, että
"No niin, minä olen taas tehnyt jotain väärin ja opettaja antaa omenan kaverilleni".
Tarina ei kerro mitä sitten tapahtui, mutta siitä näemme sen, että kumpikin
heistä ajatteli ja tunsi eri tavalla samassa tilanteessa. Toisella oli
itsestään käsitys hyvänä oppilaana ja toisella tunne, että on huono ja
syyllinen. Kummallakaan ei ole väärää tai huonoa ajattelua vaan kumpikin kokee
sen, minkä on oppinut. Tässä tilanteessa toinen oppilaista näkee maailmanpeilistä
sen, että on hyvä oppilas ja toisen peilissä lukee "syyllinen ja huono".
Opimme vuorovaikutustilanteita lapsuudessamme ja jos
vanhempien suhteet toisiinsa ja lapsiin ei ole emotionaalisesti turvallisia ja
hoivaavia, lapsille voi syntyä vääristyneitä ajatuksia/tunteita itsestä, toisista
ihmisistä, elämästä ja maailmasta. Jos lapsi tuntee olevansa syyllinen
esimerkiksi vanhempien riitelyyn, hän voi kokea jatkuvaa syyllisyyttä ja nähdä
maailman syyllisyyssilmälasit ja syyllisyystuntosarvet päässään. Tällaisessa
tunnemaailmassa on tuskin kovin kiva kokea maailmaa.
Vuorovaikutustilanteet kertovat ennen kaikkea meistä
itsestämme ja siitä miten maailman koemme. Toisissa ei aina olekaan vikaa tai
syytä eikä ehkä aina itsessämmekään. Kahden ihmisen väliin voi tulla konflikteja, joista
voidaan oppia, mutta niiden selvittämiseen tarvitaan molempia. Kaksi
ihmistä tekee aina oman soppansa, joka kiehuu ja molemmat hämmentävät sitä, ei
vain toinen.
KurjuusKoulun oppilaat saivat läksyn. Heidän pitäisi
tarkkailla omia reaktioita varsinkin hankalissa tilanteissa ja nähdä miten he
toimivat niissä. Tiedostamalla toimintansa he oppisivat ehkä muuttamaan toimintatapojaan.
Voi olla, että he huomaisivat, että muutosta ei tarvitsekaan se toinen vaan he
itse. Tai sitten molemmat. Ensimmäinen
reaktio voi silti olla halu toisen muuttamiseen.
"Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi" (Evankeliumi Matteuksen mukaan).
Seuraavana päivänä PikkuTii raportoi KurjuusKoulun
opettajalle oman vuorovaikutuskonfliktinsa. Hänen ystävänsä Oravapoika oli
tullut käymään ja he leikkivät yhdessä intiaanileikkiä niin kuin yleensä.
Oravapoika halusi aina olla intiaanipäällikkö ja PikkuTii joutui tyytymään
Hopeanuolen rooliin. Joskus se kävi PikkuTiille hyvin, mutta tänään häntä
sieppasi. Eikö hän voisi joskus olla päällikkö? PikkuTii ei sanonut mitään vaan
nielaisi sieppauksen siemenet sisäänsä. Intiaanipäällikkö istui ja poltteli
rauhanpiippua ja Hopeanuoli sai toimitella keppihevosensa kanssa heimon
asioita.
PikkuTiin äiti oli juuri laittanut puutarhaan uudet
krassintaimet, joita Hopeanuoli ei huomannut vaan ratsasti iloisesti niiden
päältä. Vähän sen jälkeen äiti tuli ulos ja huomasi taimiensa katkenneen ja
muussautuneen pehmeään saveen. Hän huusi ja polki jalkaansa ja Oravapoika osoitti
PikkuTiitä "Toi on syyllinen!", hän huudahti. PikkuTii yritti
selittää jotain vahingosta, mutta äiti laittoi hänet kaivamaan taimia ylös ja
korjaamaan tekosensa.
PikkuTiitä sapetti. Sitten häntä itketti,
epäoikeudenmukaisuus. Sen jälkeen hän päätti mennä puolustamaan itseään vaikka
häntä pelotti, että asiasta nousee riita. PikkuTii meni äidin ja Oravapojan luo
ja kertoi miltä hänestä tuntui. PikkuTii sanoi, että se oli epäoikeudenmukaista
kun Hopeanuolta vain syytettiin vaikka leikki oli yhteinen ja hän ratsasti hoitamaan
intiaanipäällikön sanelemia tehtäviä. Ja ettei hän tahallaan niitä taimia
kaatunut ja häntäkin surettaa taimien kohtalo ja se, että äiti suuttui. Äiti ymmärsi
heti PikkuTiitä ja tiesi toimineensa äkkipikaisesti ja kohtuuttomasti. Oravapoikakin
huomasi itsessään, että hän syytti heti toista päästäkseen itse pälkähästä. He
lähtivät yhdessä pelastamaan krassintaimia ja tunteet virtasivat taas vapaasti
kaikkien välillä.
KurjuusKoulun opettaja kehui PikkuTiitä, joka oli reippaasti
sanonut sen miltä Minusta tuntuu. Hän ei ollut kääntänyt syyllisyyttä toiselle
vaikka häntä oli jo lähtökohtaisesti ketuttanut se, että Oravapoika oli saanut
taas olla intiaanipäällikkö. He kaikki olivat toimineet taitavasti konfliktin
selvittämisessä ja nähneet osansa siinä, jolloin kenellekään ei jäänyt tunnetta
syyllisyydestä tai epäoikeudenmukaisuudesta.
PikkuTii oppi Kurjuuskoulussa, että tärkein taito mitä elämässä
olisi hyvä oppia, on vuorovaikutustaidot toisten ihmisten kanssa. Vuorovaikutustaitojen
kehittyessä muuttuu samaan aikaan myös suhde itseen, omaan elämään ja maailmaan.
Vaikeita asioita toisten ihmisten kanssa ei tarvitse vältellä tai juosta
karkuun, vaan ne voi kohdata ja opetella sanomaan miltä itsestä tuntuu ja mitä
toiselta toivoo. Ketään ei tarvitse muuttaa, mutta itselleen ja toiselle voi
olla rehellinen silloinkin, kun pelkää tulevansa hylätyksi. Toimimattomissa
ihmissuhteissa vuorovaikutustilanteet jäävät selvittämättä, jos toinen tai
molemmat eivät näe osaansa yhteisessä ihmissuhdesopassa.
Vaikeat vuorovaikutustilanteet kertovat sen mitä Minä olen
tässä hetkessä. Mitä olen oppinut itsestä ja toisista ja olenko jo valmis
näkemään, että aina syyllisiä ei ole. On vain tukahdutettuja tunteita
täyttymättömistä tarpeista, joita elämä heittää eteemme. Maailma näyttää meille
peilinsä joka hetkessä halusimmepa tai emme. Mitä kauemmaksi juoksemme vaikeita
tilanteita ja miten tuhannen piiloon pistämme päämme, koska emme halua kohdata
haavojamme, sitä kauemmaksi menemme niistä suhteista, joissa Tasavertaiset
ihmiset ja Tasapainoiset ihmissuhteet voivat elää toistensa kanssa niin, että
kaikki voivat hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti