Oppilaat palaavat sisälle heiteltyään tuhkan, mikä
poltetuista kartoista syntyi, mieluisiin paikkoihin. Puun alle, kivenkoloon,
pellolle.
Luokassa opettaja heijastaa seinälle KurjuusKoulun aakkoset.
Tarkoitus on käydä ne läpi ja samalla miettiä, miten ne ovat olleet osana omaa
elämää.
A. Jokaisella meillä on traumoja.
Sen myöntäminen on askel eheytymiseen, jos sitä haluamme.
Mitään pikaratkaisua ei ole eikä mikään muutu hetkessä.
Eheytyminen on elämänpituinen matka.
B. Kurjien tunteiden ja ajatusten välttely lisäävät niiden
voimaa. Jatkuva onnen etsintä vie meidät takaisin siihen, mitä välttelemme.
Erilaisia välttelykeinoja:
C. "Minä" ei ole mikään ajatus tai tarina. Siitä
eriytyminen on jo iso askel matkallamme.
D. Kehossa on aina erilaisia tunteita ja tuntemuksia.
Mielessä liikkuu koko ajan ajatuksia (nukkuessakin) halusit sitä tai et.
E. Elämä on prosessi, jossa kurjista tunteista ei voi koskaan
päästä eroon, mutta ne voidaan aidosti hyväksi osana tätä matkaa.
F. Kurjien tunteiden ja ajatusten syyt löytyvät omista
ajatus - ja tunnereaktioista. Syyt eivät ole ihmisissä tai asioissa. Muut
ihmiset voivat provosoida ehdollistuneita reaktioita itsessä, mutta se ei ole
heidän syynsä.
G. Myötätunto omaa itseään kohtaan auttaa enemmän kuin
moittiminen. Sama pätee muihinkin ihmisiin.
H. Kurjien tunteiden välttely, tukahduttaminen, pakeneminen
tai niitä vastaan taisteleminen eivät ratkaise pahaa oloa vaan siirtää niitä
seuraaviin hetkiin. Vastustus lisää niiden voimaa, hyväksyntä heikentää.
I. Mieltä voi harjoittaa tietoisuustaitojen avulla ja ne
voivat auttaa havaitsemaan omia ehdollistuneita tunnereaktioita. Mieli oppii
palauttamaan ajatuksia kohteeseen harhailun sijasta.
J. Elämää ei voi koskaan hallita, mutta omien ajatusten ja
tunteidensa kanssa voi päästä tasapainoon ja niitä voi oppia säätelemään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti