maanantai 1. elokuuta 2016

Joogafestivaalit Haapsalussa & turistina Tallinnassa





Jooga!
Mikä ihana kehon taiteen ja liikkumisen muoto!




Taivas oli pilvistä harmaa, kun hyppäsin Espoossa bussiin. Bussissa sain hyviä opastuksia, miten pääsen Länsisatamaan raitiovaunulla. Maalainen on Helsingissä ihan pihalla, kun on tottunut kävelemään ja pyöräilemään joka paikkaan.

Aloitimme Aslak Kajakin kanssa näppärästi matkan yrittämällä tehdä Eckerön lähtöselvitystä Tallinkin koneilla. Aina voi selittää mokailut väsymyksellä, tyhmiähän me ei tietysti oltu!
Me, 2/3 osaa matkalaisista lähdimme jo aamulaivalla Tallinnaan ja pelailimme kikkeriä (pöytäjalkapallo) ja pöytäkiekkopeliä kahviossa ja kävimme katsomassa taikurishow’n. 
Sanoin Aslakille, että olisi kiva löytää Tallinnasta vegaaniravintola ja heti maailmankaikkeus vastasi. Kahviossa oleva nainen kuuli sen ja antoi meille osoitteen. Jes!

Saavuimme satamaan ja lähdimme heti syömään. Vegaaniravintolan osoite oli Rataskaevu 12  ja ehdimme sinne  juuri ennen avaamisaikaa, mikä oli hyvä. Paikka on pieni ja niin suosittu, että sinne joutuu kuulema usein jonottamaan. Minä tilasin punajuuripapuburgerin ja Aslak qinoatofumaapähkinäpaistoksen. Hyvää ja täyttävää oli.

 
Kuva: Aslak Kajakki


Sitten menimme Pyhä Vaimu (pyhä henki) kirkon eteen odottamaan Aniiria. 
3/3 matkalaista oli nyt koossa. Juhlistimme kokoonpanoa kahvilassa kukin omalla tavalla: Aniir punaviinillä, Aslak tuplaespressolla ja T. Jaakkola kahvilla ja raparperikakulla.





Seuraava kohde oli bussiasema (autobussijaam). Sinne oli pari kilometriä, mutta kantamusten takia matka tuntui pidemmältä. Olimme silti ajoissa ja ehdimme Haapsalun bussiin. Matka kesti pari tuntia ja bussilippu oli alle 5 euroa. Tullessamme takaisin pääsimme nopeammin, mutta puolet kalliimmin.


Meillä oli kotimajoitus, Aikarali. Iso omakotitalo ja muita taloja pihapiirissä, joissa majoituttiin. Aamupala syötiin ulkona grillikatoksessa.
Majoituimme yhteen isoon, kolmen hengen huoneeseen, joka oli siisti, oma vessa ja suihkukin. Illalla kävimme kävelemässä Haapsalun pääkadulla ja löysimme ekokaupan ja muita pikku putiikkeja. Kuuntelimme elävää musiikkia terassilla, kolme suomalaista miestä soitti rockenrollia. Viime kerralla, 2014, en ehtinyt tutustua Haapsaluun yhtään, nyt en aikonut missata mahdollisuutta. Kävimme silloin vain Piispanlinnassa, jossa asustaa Viron kuuluisin kummitus, Valkoinen Daami!





”Tarinan mukaan eräs tuomioherra toi pojan vaatteisiin pukeutuneen naisen luoksensa linnaan. Petos paljastui, ja koska luostarin laki kielsi naisia astumasta jalallaankaan luostarin kynnyksen yli, lakia rikkonut neito muurattiin kastekappelin seinään. Nyt sama neito käy näyttäytymässä luostarin ikkunassa Valkoisena Daamina. Tuhannet ihmiset matkustavat kaukaa ja läheltä elokuussa täydenkuun aikaan Haapsaluun nähdäkseen daamin ikkunassa edes hetken ajan.”

Heräsin lauantaiaamuna 6.45 ja hiippailin huoneesta herättämättä Aslakia ja Aniiria ja lähdin katsomaan nähtävyyksiä sekä uimaan. Kävelin hienolla rantapromenadilla, jonka varrella oli paviljonkeja. 





Meressä ui joutsenperhe ja sinne oli  tehty veistoksia, yksisarvinen, jääkarhu jne. 





Ihailin Tšaikovskin muistomerkkiä, kivistä tuolia, mistä kuului hänen musiikkiaan ja kävin meressä uimassa, meren poukamassa, missä oli laituri ja pukukoppikin. Merivesi oli lämmintä, meri täysin tyyni ja taivas edelleen harmaa. 




Kävelin pieniä katuja pitkin, joissa oli vanhojen, rapistuneiden talojen keskellä uusia, tyyliin sopivia puutaloja. 
Olen käynyt Saarenmaalla kahdesti, mutta Haapsalu veti voiton nyt tunnelmallaan.


Vanha ja uusi talo


Viivyin kaksi tuntia aamukävelylläni ja pääsin suoraan aamiaispöytään, missä oli ihanaa ohrapuuroa, munakasta, leipää, jogurttia jne. Seuraavana päivänä herttainen muumimamma- emäntämme paistoi meille lettuja.





Joogafestarit alkoivat avajaisseremonialla klo 12  "Opening ceremonyt laughter yoga". Intialainen mies ohjasi naurujoogaharjoituksia. Väkinäinen ja teeskennelty nauru voi johtaa  oikeaan, sydämestä tulevaan nauruun tai itkuun, niin kuin minulle tapahtui lopussa.
Aslak sai opettajalta halauksen, niin täysillä hän oli naurussa mukana. 




"Hingat sissään ja välje" (hengitä sisään ja ulos)

Sitten oli "egoboostaus"joogaa niin kuin Aniir sen nimitti. Australialainen mies piti joogasession "Vinyasa yoga-the body flow", jossa oli astangajoogasta tuttuja asanoita (asentoja). Opettaja oli komea, ruskettunut ja hän teki välillä ”malliksi” kunnon akrobaattijoogaliikkeitä ja nauroi sitten päälle "tehkääpä perässä". Lopussa hän pyysi kahta kaunista naista lavalle ja käytti heitä mallikappaleinaan taaksetaivutuksessa jne.





Seuraavan session "Yogafunc" veti suomalainen mies. Hänen kanssaan oli kahden hengen bändi, mies ja nainen, jotka soittivat mielestäni hyvää musiikkia, mutta en kyllä ymmärtänyt musiikin merkitystä joogan yhteydessä. Hyvä fiilis? Joo, kyllä se tehosti astangan-, voimajoogaamisen jaksamista. Mutta olin odottanut tanssillista joogaamista, joraamista, rennompaa touhua. Ja kyllä tässäkin joogassa tempuilla rellestettiin. Ne tekivät, jotka pystyivät, minun bravuurini on päälläseisonta, koska siinä ei tarvitse taipua mihinkään.




"Hingas syvält sissään" (hengitä syvään sisään)

Tanssia saatiin seuraavassa sessiossa "Dance yoga". Se oli kundaliinijoogasta sovellettua tanssia. Ensin tulivat alkumantrat, venytykset ja sen jälkeen aerobic tyyppistä tanssahtelua ja lopussa omaa hyppelemistä. Onneksi tätä sessiota ei juonnettu englanniksi, koska se piti sisällään chakrojen ja karmojen puhdistamista ja muuta hömppää. Ja hyvä ettei joogan vetäjillä, kauniilla valkeapukuisilla naisilla ei sentään ollut turbaaneita päässään, niin kuin yleensä kundaliinijoogassa. Tämä oli rentouttavaa ja hauskaa hommaa. Turbaaneja nähtiin sitten seuraavan aamun harjoituksessa. Tanssin loppuun kuului mantrarentoutus, jonka aikana nukahdin joogamatolleni. 



"Kaikki lihakset on löpösti ny" (kaikki lihakset ovat nyt rennosti)

Lauantaipäivä oli kyllä aikamoinen urheilusuoritus, hyvä kun välillä ehti juoda ja syödä jotain pientä. Olimme koko päivän "taeva lavalla"(staiway to heaven), koska oli sopiva ilma olla ulkona, ei kylmä, ei kuuma. 
2014 oli niin kova helle, etten ollut joogaamassa ulkona juuri lainkaan. Silloin olin mm. buddhalaisessa meditaatiossa (joka oli viroksi, enkä tajunnut siitä mitään), tantra rituaalissa, mantrat miehille ja naisille työpajassa jne. Workshopit pidetään läheisessä kulttuurikeskuksessa ja niistä piti maksaa silloin 2e, nyt 3e per sessio.

"Parem jalg etteen" (oikea jalka eteen)

Suurin osa festareilla kävijöistä vaikutti olevan keski-ikäisiä ja nuorempia virolaisia, mutta myös ranskalaisia, saksalaisia ja suomalaisia löytyi. Ihmisiä oli satoja.
Illalla päälavalla oli bändi "Curly strings", joka kuulosti minusta countryhenkiseltä kansanmusiikilta, enkä jaksanut kiinnostua siitä vaan lähdin nukkumaan. Keho oli ylivirittynyt joogatuntien tai puolitoistatatuntisten jälkeen, eikä siitä nukkumisestakaan meinannut tulla yhtään mitään.





Joogaharrastukseni alkoi 2001, jolloin aloitin astangajoogan silloisen miesystävän kanssa. Hän oli kuullut, että joogassa näkee kauniita naisia. Minä olin kuullut, että joogasta tulee hyvä olo. Ensimmäisten joogatuntien jälkeen, jolloin harjoiteltiin pelkkää aurinkotervehdystä, olimme molemmat aivan raatoina. Hyvä olo tuli sen jälkeen, kun harjoitus alkoi olla tuttu. Kerran tuli jopa niin onnellinen olo, että ihmettelin mikä minua vaivaa. Miten voi olla hyvä olo, kun mitään ole tapahtunut, mitä se sellainen meinaa? Sellaiselle tunteelle ei minulla ollut mitään analyysiä tai lokerikkoa, mihin sen sijoittaa. Se vain oli, tuli ja meni. Joogan lisäksi kaikki muukin hörhöily oli siihen aikaan minulle tuttua. Erilaiset meditaatiot, vaihtoehtohoidot, kiinalaiset kehonharjoitusmuodot, kukkatipat, enkelikortit, karmanpuhdistukset jne. 

Astangajoogatunneista alkoi minun joogahurahdukseni, miesystäväni jäi pelistä pois, mutta ei kyllä joogan takia. Hänen joogansa loppui lyhyeen ja kauniit naiset löytyivät muualta.Kävin tunneilla paljon ja astangajoogaleireilläkin olin Tottijärvellä, kaksi kertaa Houtskärissa ja Hangon saarella. Se oli energistä ja voimaannuttavaa aikaa. Kehostaan oli tietoisempi kuin koskaan, tai niin ainakin minusta tuntui, totuus taisi olla toinen. Jooga purki tunnelukkoja niin, että hiki ja kyyneleet vain lensivät. Jooga tuntui olevan vastaus kaikkeen. Mutta eihän se niin yksinkertaista voi olla, ainakaan minun elämässäni.


Aikaralin pihassa oli päärynäpuu

Yhtenä kesänä ostin kuukausikortin astangajoogaan ja kävin 5-6 kertaa vkossa joogatunneille, lähinnä mysoressa, jossa saa tehdä omaan tahtiin oman harjoituksen. Se oli yksinkertaisesti liikaa. Tuntui, että olin koko ajan joogatunneilla ja ettei mitään muuta ollut. Lisäksi halusin koko ajan lisää asanoita opettajilta, vaikka en taipunut edellisiinkään. Jossain vaiheessa ymmärsin, etten tulisi koskaan etenemään siitä missä olin, koska en ole erityisen taipuvaa tyyppiä. Aloin turhautumaan touhuun.

Viimeinen niitti minun astangajoogan arkkuun oli se, kun kuulin pukuhuoneessa jonkun kehuskelevan henkisillä "suorituksillaan", kuinka monta kurssia ja todistusta kyseinen henkilö oli "saavuttanut". Silloin olisin "viisaana" tokaissut, että "tämän naisen ego oli harhassa ja se suoritti niitä asioita, mitä ei tulisi suorittaa", mutta nyt sanoisin, että "se nainen ja myös tämä nainen, joka nyt kirjoittaa, suoritti, kilpaili ja tavoitteli ihan samalla tavalla kuin entisessäkin elämässä". Ja sehän ei tietysti ole joogan tarkoitus vaan aivan päinvastainen.

Chögyam Trungpa (buddhalainen opettaja ja kirjoittaja 1939-1987) puhuu "henkisestä materialismista", jolla käsittääkseni tarkoitetaan sitä, että kun tavoitellaan materialismin sijaan henkisiä arvoja (mikä sinänsä on hyvä),  voi se johtaa samanlaisiin ilmiöihin kuin materialismissa ja silloin se muuttuu "henkiseksi materialismiksi". Elämän suorittaminen (vastapuolella oleminen, ilo), kateus, ylemmyydentunne, ahneus, kilpailu jne. 

Kuin salaa hain yhtenä päivänä joogakoululta mattoni pois ja se aika oli ohi. Useampi vuosi kuitenkin meni astangajoogan parissa ja tutustuin siellä moniin mukaviin ihmisiin ja sain hyviä kokemuksia mm. yhteisöllisyydestä.





Joogin "aamukirkko" oli sunnuntaiaamuna (tietysti), jolloin oli harjoitus nimeltä "Morning practice sadhana with live music". Kello oli 6.00 ja raahauduimme päälavan eteen. Joogamaton alta tuli maan kylmyys koko kehoon eikä auttanut, vaikka alkuliikkeet olivat vauhdikkaita, minun mielestä kiduttavia ja käperryin peiton alle, jonka olimme saaneet kingituksena  (lahjana) lipun yhteydessä. Pääskyset lensivät yläpuolellamme ja jostain kuului lintujen laulua.




Sitten tuli mantralaulujen vuoro. Olimme saaneet A4 paperin, jossa oli mantrojen sanat ja kuinka monta minuuttia kutakin lauletaan. Lavalle tuli soittajia ja laulajia. Joitain mantroja laulettiin vain 7 minuuttia, mutta sitten tuli pitkä joikaaminen, 22 minuuttia "Wahe guru wahe guru - wahe guru wahe dzio", jota laulettiin kädet sydämellä. Tämä mantraenkelikuoro touhu oli minusta kyllä hörhöimmästä päästä näillä festareilla. Jonkun mantran aikana onneksi sai hakea lämmintä teetä.

"Siruta käet yläpuol" (ojenna, venytä kädet yläpuolelle)

Sitten riensimme aamupalalle ja sen jälkeen "Hääle jooga töötubaan"eli äänijooga työpajaan. "Voice yoga workshop" pidettiin Kulttuurikeskuksen pienessä alasalissa. Tässä joogamuodossa jokaisen asanan kanssa lausutaan jotain ääntä. Jos joku olisi ollut salissa kärpäsenä katossa, olisi hän verkkosilmiensä takaa varmasti ajatellut, että lauma autisteja on kokoontunut heijaamaan ja hymisemään yhdessä. Äänijoogassa hyminän lisäksi sihistiin, suristiin kuin Maija Mehiläinen jne. Aniirin kanssa emme voineet välttyä naurukohtauksitta. Onneksi tämäkin jooga oli viron kielellä, etten ymmärtänyt chakra - ja sydämenavaamishöpinöistä. Ne ovat jo käytössäni kuluneet ja menneet rajan toiselle puolelle. Ainakin vähäksi aikaa, kuka tietää.

"Tunnette vibratsions" (tunnette värähtelyn)





Kulttuurikeskuksesta lähdimme päälavalle, jossa oli jo alkanut, vihdoinkin kunnon meininkiä "Dance journey"sessio. Siinä tanssittiin ja hypittiin rytmikkään musiikin mukana melkein transsiin asti ja sitten pikkuhiljaa rauhoituttiin rauhallisella musiikilla. Jos äänijoogassa olin lähes nukkunut ja nauranut väsymyksestä ja huvituksesta, tässä kehoni heräsi taas henkiin. Tanssin kuin viimeistä kertaa ja oli kivaa.

Sitten kasviswrapia, mangolassia ja päiväunille joogamaton päälle. Sillä aikaa Aniir joogasi Sivananda joogaa ja Aslak oli naurujooga työpajasssa. Lopetusseremonia sisälsi elävää musiikkia ja siinä vaiheessa hipsimme Aikaraliin hakemaan tavaroitamme. Pääsimme muumimammamme kyydissä bussiasemalle, se oli helpotus, olin ihan poikki.


Hapsalun asema (kuva: Aslak Kajakki)

Tallinnassa emme jaksaneet kävellä Vanhaan kaupunkiin, vaan menimme autobussijaamilta raitiovaunulla sinne. Olin varannut meille Pyhä Vaimun kirkkomajoituksesta huoneet ja kun pääsimme paikalle, tuntui, että olisin tullut kotiin. Viime kerralla myös yövyimme siellä. Se on rauhallinen, siisti ja askeettinen majapaikka. Illalla kävimme Buddha ravintolassa syömässä intialaista ruokaa ja kaaduimme peteihimme kaikkemme antaneina.

"Ihmeen pirteätä porukkaa", ajattelin kun Aniir päätti aamulla pitää meille joogahetken, Krishnamacharyan (1888-1898, modernin joogan isä) vuorisarjaa. Pakkohan se oli minunkin osallistua, kun se on niin hyvä ja energisoiva harjoitus.
Söimme aamupalan raekoja platsin terassilla ja sitten shoppailtiin. Minun suosikit ovat Loitsukellari, jossa on kaikkea hörhökamaa ja josta nytkin ostin vihreän opaalikivikorun, Universaal universum, afrikkalaisten asioiden kauppa ja Adeline, vaatekauppa.
Aniirin laiva lähti jo iltapäivällä ja saatoimme hänet satamaan. Onneksi Aniirilta ei kysytty passia, koska hän oli vahingossa ottanut tyttärensä passin ja oli siis 11-vuotias koululaistyttö.


Pyhä Vaimun sisäpihaa
Aslakin kanssa jatkoimme vielä Tallinnassa seikkailua ja päätimme mennä taas vegaaniravintolaan. Arvasimme, että siellä on jonoa niin kuin olikin ja tähyilimme muita mahdollisuuksia. Sitten hoksasimme, että vegaaniravintolan vieressä on ravintola, jota olimme alun perin etsineet, Von Krahl, joka ei ollut 100% vegaaniravintola, sieltä sai myös vegaanittomia annoksia. Minä esim. otin vuohenjuustosalaatin, mutta Aslak pysyi kurssissaan vegaanina. Otimme yhteisen alkulautasen, missä oli valkosipulileipiä, oliiveja, tofua, sieniä, hummusta jne. Olimme jopa sitä mieltä, että tämä ns. vegaaniravintola oli parempi kuin virallinen vegaaniravintola, jonka nimi oli osuvasti "Vegan restoran". Sen nimeä silloin vähän ihmettelimme, mutta emme huomanneet seuraavan ravintolan ovea, jota oikeasti etsimme. Erehdykset tuottavat joskus hyviä lopputuloksia. Ja tietysti piti päästä vielä terassille kahville ja rommileivokselle ennen satamaan lähtöä. Tämä viimeinen päivä oli aurinkoisen helteinen ja istuimme kannella katsomassa lokin syöttämis-operaatioita. Joku mies antoi lokille leipää, se nappasi sen ja antoi sitten itsensä mennä tuulen mukana taaksepäin ja sitten taas palasi hakemaan lisää. Se oli kiehtovan näköistä, helppoa olemassaoloa tuulen kanssa. Kävimme myös kuuntelemassa Unelmavävy orkesteria ravintolassa ja sitten olimme jo Helsingissä. 



Tallinna     Kuva: Aslak Kajakki

Täytyy kyllä sanoa, että aineettoman materiaalin festareilta tulimme pois hyvin aineellisina. Aslakilla oli iso rinkka ja kuinkahan monta pientä kassin nyssykkää kädessään. Ainakin maadotuimme tukevasti Suomen maankamaralle, emmekä jääneet haahuilemaan mihinkään joogavärähtelyihin.
Aslak painoi neljän tuulen lakkinsa päähän ja lähti kajakillaan Vantaalle ja minä hyppäsin bussiin.
Matka oli onnellisesti päättynyt.

PikkuTii keksi, että hän voisi pitää pupuenergian vapauttamisjoogakurssin. Siinä maadotuttaisiin pistämällä pää pensaaseen ja kohotettaisiin fundaliinienergioita nostamalla töpöhäntä taivaaseen.
Kurssi-ilmoittautumiset T. Jaakkolan sähköpostiin.

 SAT NAM (totuus on nimeni)




(Virontaitoiset ihmiset, jotka luette tätä….yritin parhaani)
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti